Kawan-kawan dunia akhirat ^_^

Masa Depan ^^

Sunday 12 August 2012

Peribahasa Melayu

Assalamu'alaikum..


Entry kita hari ni pasal Peribahasa Melayu.. Jom kita belajar sama-sama. Peribahasa pertama : TALAM DUA MUKA. Contoh :

W : Awak, saya sayang awak, tapi xboleh lebih-lebih (cakap kat S)
W : Saya tak penah pun cakap yang saya suka S tu. (cakap kat J)
W : S tu yang suka kat saya. Saya xpenah pun suka kat dia. (cakap kat A)

Faham tak conversation kat atas tu? Maknanya kat sini, S tu dianiaya dengan si W. Macam ni lahh contoh orang yang talam dua muka. Dengan orang tu cakap lain, dengan orang ni cakap lain.

Kita teruskan dengan peribahasa kedua : BAGAI KETAM MENGAJAK ANAKNYA BERJALAN LURUS. Contoh :

Situasi dimana si S dimalukan di laman sosial. 

W : Kalau dia buat pun, xbaik kan kita balas balik. (cakap kat S)

Kemudian dengan tiba-tiba si W marah dengan si S ni, lalu berdendam.

W : Aku akan buat apa je untuk hancurkan dia(S)

Bukan kah sebelum ni, si W tu pernah cakap kat S jangan balas balik, tapi dia pula yang nak balas balik apa yang si S dah buat kat dia. Cakap tak serupa bikin namanya. Orang macam ni DOBO namanya.

Cukup dua peribahasa untuk hari ini. Kita sambung lagi di entry yang akan datang. 

p/s : Cerita di atas tiada kena mengena dengan yang masih hidup dan yang telah meninggal dunia. #Random k. Sesapa yang terasa cepat-cepat lahh bertaubat, buang sikap tu dalam diri kita ya. Semoga Allah meredhai kita semua. Amin~~~  


Nasihat untuk diri saya dan semua :)
Wassalam..


No comments:

Post a Comment